Aké časti obsahuje minibike motor a elektrika: Kompletný prehľad detského 2T 49cc minibiku a štvorkolky

Minibiky a detské štvorkolky s jednoduchým 2-taktným (2T) motorom s objemom 49cc sú obľúbené hlavne vďaka ich jednoduchosti, ľahkej údržbe a spoľahlivosti. V tomto blogu sa podrobne pozrieme na motorové časti a elektrickú sústavu týchto strojov. Pochopenie základnej konštrukcie a funkčnosti vám pomôže lepšie sa orientovať pri servise, údržbe alebo výbere správnych náhradných dielov.

rsz_mini_motor


1. Motorové časti minibiku a detskej štvorkolky s 2T 49cc motorom

Motor týchto detských strojov je relatívne jednoduchý, ale pritom veľmi efektívny. Zameriame sa na jednotlivé komponenty motora postupne od prednej časti motora.

Vzduchový filter

Na úplnom začiatku motora, priamo na karburátore, nájdeme vzduchový filter. Jeho úlohou je čistiť vzduch, ktorý motor nasáva na spaľovanie, od prachu a nečistôt, čím predlžuje životnosť motora a udržiava optimálny chod.

Karburátor

Za vzduchovým filtrom je karburátor, ktorý mieša nasávaný vzduch s benzínom v správnom pomere potrebnom na efektívne spaľovanie v motore. V tomto modeli je karburátor jednoduchý a ľahko nastaviteľný.

Redukcia na karburátor a dvojjazyčkové klapky

Medzi karburátorom a blokom motora sa nachádza redukcia, ktorá zabezpečuje správne pripojenie karburátora k motoru a prispieva k regulácii prúdenia zmesi. Pod redukciou sú schované tzv. dvojjazyčkové klapky, ktoré fungujú ako ventil umožňujúci nasávanie zmesi len v jednom smere.

Blok motora s kľukovým hriadeľom

Ďalej nasleduje samotný blok motora, v ktorom sa nachádza kľukový hriadeľ. Ten premieňa pohyb piestu na rotačný pohyb potrebný na pohon kolies.

Valec s piestnou sadou a zapaľovacou sviečkou

Blok motora je ukončený valcom, v ktorom sa pohybuje piest. Piestna sada zabezpečuje správne tesnenie a prevod výkonu. V hlave valca je umiestnená zapaľovacia sviečka, ktorá zapáli zmes paliva a vzduchu v spaľovacej komore.

Ľavá strana motora – ručný štartér a indukčná cievka

Z ľavej strany motora sa nachádza ručný štartér, ktorý umožňuje naštartovanie motora manuálne. Pod štartérom je umiestnená indukčná cievka – jediný elektrický komponent na tomto motore. Táto cievka vytvára vysoké napätie potrebné na zapaľovanie zmesi.

Pravá strana motora – prevodovka alebo spojkový zvon

Na pravej strane môžeme nájsť podľa typu buď jednoduchú prevodovku alebo priamy spojkový zvon s vývodovým koliečkom. Pod spojkovým zvonom sú umiestnené čeluste spojky, ktoré prenášajú krútiaci moment na pohon kolesa.


2. Elektrická časť minibiku a detskej štvorkolky

Elektrická sústava u základných modelov s 2T 49cc motorom je mimoriadne jednoduchá.

Indukčná cievka – základ elektriky

Ako sme už spomenuli, jediným elektrickým komponentom na minibike bez elektrického štartéra je indukčná cievka. Táto cievka generuje vysoké napätie a prostredníctvom vysokonapäťového kábla s fajkou privádza prúd na zapaľovaciu sviečku.

Kill switch (vypínač motora)

Okrem toho je súčasťou elektrickej schémy tenký zelený kábel zakončený plochým konektorom, ktorý slúži ako kill switch – tlačidlo na zastavenie motora. Keď tento kábel spojíme so zemou (kostrou), motor sa okamžite zastaví. Tento vypínač je bezpečnostným prvkom a umožňuje rýchle vypnutie motora.

Doplnkové bezpečnostné prvky

Výrobcovia často pridávajú ďalšie bezpečnostné komponenty ako detskú vyťahovaciu poistku alebo spínaciu skrinku s kľúčikom, ktoré slúžia na prevenciu neželaného štartu alebo krádeže.


3. Elektrický štartér a batéria (prípad modelov s elektrickým štartérom)

Niektoré detské minibiky a štvorkolky 49cc sú vybavené elektrickým štartérom, ktorý zvyšuje komfort používania.

Prídavné komponenty v elektrickej sústave

V takomto prípade pribudnú do systému tieto časti:

Ako funguje nabíjanie batérie?

Elektrický štartér má dve funkcie. Po naštartovaní motora prepne na režim alternátora, ktorý generuje elektrickú energiu na dobíjanie batérie. Táto energia sa potom využíva na ďalšie spustenie motora pomocou elektrického štartéra.

Odporúčania pri štarte motora

Pri studenom štarte motora odporúčame použiť ručný štartér, pretože je spoľahlivejší v týchto podmienkach. Po zahriatí motora už môžete pohodlne využiť elektrický štartér.


4. Záver – jednoduchá konštrukcia, jednoduchá údržba

Jadrom detského minibiku alebo štvorkolky s 2T 49cc motorom je vždy rovnaký mechanizmus a elektrická schéma. Rám, plasty, riadenie a dizajn sú síce rozdielne podľa výrobcu a modelu, ale samotný motor a elektrická sústava sú veľmi jednoduché a umožňujú jednoduchú údržbu, opravy a výmenu dielov.

V našich predchádzajúcich blogoch sme sa podrobne venovali tomu, ako správne vybrať válec, štartér, spojkové čeluste alebo motor, aby ste si zabezpečili bezproblémový chod vášho minibiku či detskej štvorkolky. Práve preto je táto kategória motorov ideálna pre začiatočníkov, ktorí sa chcú naučiť základom servisu a údržby malých motocyklov.


Ak máte záujem o podrobnejšie návody na údržbu, výber dielov alebo opravy, pozrite si naše ďalšie články na pitbike.sk. Radi vám pomôžeme s každým problémom vášho minibiku alebo štvorkolky.


Ak chcete, môžeme vám pripraviť aj ďalšie články na súvisiace témy, napríklad detailný návod na výmenu valca, nastavenie karburátora alebo postup pri výmene spojkových čelustí.


Prajeme vám veľa zábavy a bezpečných jázd s vaším minibikom či detskou štvorkolkou!