Na čo je spodná diera vo valci na pitbike a detských ATV 110/125cc

Možno ste si pri pohľade na motor všimli, že v spodnej časti valca je malá diera alebo otvor. Nie je to chyba ani poškodenie.
Tento otvor je veľmi dôležitý – je to olejový kanál, ktorým sa vracia olej z hornej časti motora (z hlavy) späť dole do prevodovky.

Nie je to prívod oleja do hlavy, ale spätný kanál.

OIL-FLOW-TECH


Kedy ju vidíme

Tento otvor nie je vidieť, pokiaľ je motor poskladaný.
Všimnete si ho až vtedy, keď odmontujete hlavu valca. Olejový kanál vedie súbežne s hlavným vŕtaním valca, takže na prvý pohľad môže pôsobiť, akoby bol jeho súčasťou.


Prečo je tento kanál dôležitý

  • Bezpečný chod motora: olej sa z hlavy motora musí vrátiť späť dole, aby sa mohol znova použiť na mazanie.

  • Predchádza poškodeniu: ak by bol otvor upchatý, olej by zostal „hore“ a dole by chýbal – to môže spôsobiť prehrievanie a vážne poškodenie motora.

  • Zabraňuje únikom: správne tesnenie a utesnenie zabraňuje tomu, aby olej vytekal mimo motora.


Čo v kanáli nesmie chýbať

  1. Kovová vložka – drží otvor presne tvarovaný a zabraňuje jeho poškodeniu.

  2. Gumené O-krúžky – tesnia kanál, aby olej neunikal.

  3. Tesnenie s otvorom presne na tento kanál – pri výmene tesnenia sa musí použiť správny typ.

Častá chyba: Pri oprave niektorí ľudia kovovú vložku alebo O-krúžky vyberú a už ich nevrátia – to vedie k únikom oleja a problémom s mazacím systémom.


Okrúhly alebo oválny otvor v tesnení pod hlavu?

Tento otvor v tesnení pod hlavu je určený práve pre olejový kanál.

  • Niekde má tvar okrúhly, inde oválny (širší).

  • Pri výmene tesnenia musí otvor na tesnení presne sedieť s kanálom vo valci a bloku, inak sa olej bude vracať pomaly alebo vôbec.

  • Nesprávne tesnenie môže otvor čiastočne zakryť, spomaliť odtok oleja a spôsobiť jeho hromadenie v hlave motora.


Pozor na silikón

  • Ak pri montáži používate tesniaci silikón, nedávajte ho k otvoru.

  • Prebytok silikónu sa môže odtrhnúť a otvor úplne upchať – olej sa nebude môcť vracať a motor sa môže poškodiť.


Kedy kanál skontrolovať

  • Pri každej výmeně tesnenia alebo rozoberaní motora.

  • Ak si všimnete, že olej uniká z vrchu motora alebo je ho v motore málo bez viditeľného úniku. varq

  • Po väčšom servise – pred prvým štartom nalejte trochu oleja do hlavy a pozrite, či odtečie dole.


Ako sa o kanál starať

  1. Pri rozoberaní motora skontrolujte, či je vložka a O-krúžky na mieste.

  2. Skontrolujte, či otvor v tesnení sedí presne s otvorom v kanáli.

  3. Nepoužívajte priveľa silikónu.

  4. Pri zložení motora sa uistite, že olej z hlavy odteká bez prekážok.


Zhrnutie

Spodná diera vo valci je spätný olejový kanál, ktorý vedie súbežne s vŕtaním valca a nie je vidieť, pokiaľ je motor poskladaný. Vďaka nemu sa olej z hornej časti motora vracia dole a motor môže správne fungovať.
Ak bude upchatý alebo zle utesnený, olej sa nebude vracať a motor sa môže vážne poškodiť. Preto pri oprave vždy používajte správne tesnenia, nezabudnite na kovovú vložku a O-krúžky a dávajte pozor na nadbytok silikónu.

20250502_1524_Kód na Dopravu Zdarma_simple_compose_01jt8jk697fvps70q1x553rq29 (1)