Možno ste si pri pohľade na motor všimli, že v spodnej časti valca je malá diera alebo otvor. Nie je to chyba ani poškodenie.
Tento otvor je veľmi dôležitý – je to olejový kanál, ktorým sa vracia olej z hornej časti motora (z hlavy) späť dole do prevodovky.
Nie je to prívod oleja do hlavy, ale spätný kanál.

Kedy ju vidíme
Tento otvor nie je vidieť, pokiaľ je motor poskladaný.
Všimnete si ho až vtedy, keď odmontujete hlavu valca. Olejový kanál vedie súbežne s hlavným vŕtaním valca, takže na prvý pohľad môže pôsobiť, akoby bol jeho súčasťou.
Prečo je tento kanál dôležitý
-
Bezpečný chod motora: olej sa z hlavy motora musí vrátiť späť dole, aby sa mohol znova použiť na mazanie.
-
Predchádza poškodeniu: ak by bol otvor upchatý, olej by zostal „hore“ a dole by chýbal – to môže spôsobiť prehrievanie a vážne poškodenie motora.
-
Zabraňuje únikom: správne tesnenie a utesnenie zabraňuje tomu, aby olej vytekal mimo motora.
Čo v kanáli nesmie chýbať
-
Kovová vložka – drží otvor presne tvarovaný a zabraňuje jeho poškodeniu.
-
Gumené O-krúžky – tesnia kanál, aby olej neunikal.
-
Tesnenie s otvorom presne na tento kanál – pri výmene tesnenia sa musí použiť správny typ.
Častá chyba: Pri oprave niektorí ľudia kovovú vložku alebo O-krúžky vyberú a už ich nevrátia – to vedie k únikom oleja a problémom s mazacím systémom.
Okrúhly alebo oválny otvor v tesnení pod hlavu?
Tento otvor v tesnení pod hlavu je určený práve pre olejový kanál.
-
Pri výmene tesnenia musí otvor na tesnení presne sedieť s kanálom vo valci a bloku, inak sa olej bude vracať pomaly alebo vôbec.
-
Nesprávne tesnenie môže otvor čiastočne zakryť, spomaliť odtok oleja a spôsobiť jeho hromadenie v hlave motora.
Pozor na silikón
-
Ak pri montáži používate tesniaci silikón, nedávajte ho k otvoru.
-
Prebytok silikónu sa môže odtrhnúť a otvor úplne upchať – olej sa nebude môcť vracať a motor sa môže poškodiť.
Kedy kanál skontrolovať
-
Pri každej výmeně tesnenia alebo rozoberaní motora.
-
Ak si všimnete, že olej uniká z vrchu motora alebo je ho v motore málo bez viditeľného úniku. varq
-
Po väčšom servise – pred prvým štartom nalejte trochu oleja do hlavy a pozrite, či odtečie dole.
Ako sa o kanál starať
-
Pri rozoberaní motora skontrolujte, či je vložka a O-krúžky na mieste.
-
Skontrolujte, či otvor v tesnení sedí presne s otvorom v kanáli.
-
Nepoužívajte priveľa silikónu.
-
Pri zložení motora sa uistite, že olej z hlavy odteká bez prekážok.
Zhrnutie
Spodná diera vo valci je spätný olejový kanál, ktorý vedie súbežne s vŕtaním valca a nie je vidieť, pokiaľ je motor poskladaný. Vďaka nemu sa olej z hornej časti motora vracia dole a motor môže správne fungovať.
Ak bude upchatý alebo zle utesnený, olej sa nebude vracať a motor sa môže vážne poškodiť. Preto pri oprave vždy používajte správne tesnenia, nezabudnite na kovovú vložku a O-krúžky a dávajte pozor na nadbytok silikónu.
.png)
